Terveys, Yleinen

Sairaan hyvä työ!

Liikuntarajoitteisena ja sairaana työn tekemisen vaihtoehdot ovat usein vähissä. Mitä työtä voisin tehdä liikuntarajoitteisena, vaikeavammaisena tai sairaana? Yksi vaihtoehto on puhelintyö.

Liikuntakykyni on rajoittunut merkittävästi. Seisominen onnistuu toisen jalan varassa ja istuminen on hankalaa. Liikun lyhyitä matkoja kyynärsauvoilla ja pitempiä pyörätuolia avuksi käyttäen. Kärsin kivuista, jotka ovat välillä sietämättömiä. Sairauden tuomat ongelmat vaihtelevat päivittäin. Hyvinä päivinä työskentelen puoli-istuvassa asennossa muutamia tunteja.

Itse löysin loistavan työn. Teen ajanvaraajan työtä voinnin ehdoilla. Sovin edustajille asiakastapaamisia. Mikäs sen mukavampaa, kun voi olla hyödyksi ja tehdä tärkeää työtä.

Työ on samalla terapiaa ja auttaa osaltaan kestämään sairauden tuomia koettelemuksia.

Suu on puhelintyötä tekevän työkalu!  

Äänen sanotaan olevan kuulijan korvassa. Puhelintyössä puhutaan hyvällä asenteella. Ensimmäiset kymmenen sekuntia ratkaisevat, onko soittaja ystävä vai vihollinen.

Asiakkaan palveleminen onnistuu vain terveellä äänellä. Meillä jokaisella on oma yksilöllinen ja persoonallinen ääni. Tutkimuksen mukaan rauhallisuus ja asiantuntevuus omaan persoonaan yhdistettynä luovat hyvän puhelinäänen.

Tunnetilat tihkuvat äänestä läpi. Soittaminen huonovointisena tai masentuneena ei tuota tuloksia. On oltava kunnossa ja hyvässä vireystilassa, jolloin soittaminen onnistuu tuloksekkaasti.

Äänestä myös kuulee, onko asenne oikea. Koskaan ei saa aliarvioida positiivisten ajatusten voimaa, sillä se synnyttää lisää positiivisia ajatuksia. Aidon tunteen välittämisen myötä kuulija voi kuvitella myös puhujan hymyilevän.

Puhelinsoitot jakavat mielipiteitä! 

Puhelinmyynti on yksi vähiten arvostetuista töistä. Asiakkailla voi olla ennestään vahva negatiivinen mielikuva ja asenne puhelintyötä kohtaan. Siitä johtuen yhä useammat ovat tilanneet markkinoinnin eston puhelimeensa.

Mistä alan huono maine johtuu? Puhelimessa on myyty väkisin tuotteita tai palveluita. Kokemattomuudesta ja huonosta koulutuksesta johtuen on sattunut ylilyöntejä. Näitä ongelmia ovat aiheuttaneet vain muutamien yritysten soittajat. Nämä muutamat negatiivisia kokemuksia aiheuttaneet ovat pilanneet koko alan maineen.

Kylmässä puhelussa asiakas ei odota soittoa. Asiakkaalla on usein kiire. Hän voi olla töissä, liikenteessä tai monessa muussa hänelle tärkeässä tilanteessa. Silloin hän ei haluaisi mielellään ylimääräisiä häiriötekijöitä.

Soittajan on osattava käyttäytyä. Asiakasta on kuunneltava ja hänen mielipiteitään arvostettava. Silloin asiakas on myös valmis käyttämään omaa kallisarvoista aikaansa puhelimessa.

Soittajan kannattaa miettiä asiaa omalle kohdalleen ja kuvitella miten toimisi vastaavassa tilanteessa, kun hänelle soitetaan ja ehdotetaan esimerkiksi ajan varaamista tapaamiseen.

Puheluun vastaaminen voi merkitä säästöjä!

Puhelut saattavat merkitä asiakkaalle säästöjä tai muita hyötyjä. Kukapa ei haluaisi säästää rahaa tai hyötyä jostakin. Esimerkiksi vakuutusyhtiössä asiakkaan vakuutuksia ei ole välttämättä tarkasteltu vuosiin.

Vakuutusyhtiöt haluavat huolehtia asiakkaista, eikä tarkoitus ole ärsyttää heitä. Soitto voi merkitä säästöä tai parempaa vakuutusturvaa. Monet asiakkaista ymmärtävät yhteydenotot asiakaspalveluna heidän parhaakseen ja ovat kiitollisia huolehtimisesta.

Osa asiakkaista lyö luurin korvaan kuultuaan soittajan yrityksen nimen kuuntelematta edes mitä asiaa soittajalla on. He olettavat puhelun ikäväksi myyntipuheluksi, jolloin soittajasta on vaikea päästä eroon. Asiakkaiden kannattaisi kuitenkin kuunnella soittajan asia, sillä voihan puhelun lopettaa, jos keskustelu ei tunnu luontevalta.

Kaikki puhelinmyyjät tai soittajat eivät ole huijareita. Esimerkiksi minulle puhelintyö on yksi harvoista töistä mitä kykenen tekemään kirjoittamisen lisäksi.

Asiakaspalvelijan tehtävä on auttaa asiakasta. Hyvän asiakaspalvelijan tehtävä on tunnistaa piileviä tarpeita ja esittää asiakkaille hyötyjä. Kauppa syntyy aina tunteiden pohjalta luottamuksen kautta. Mukavalta ostetaan!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *