Retkeily

Ekologisia vaatteita luontoharrastajille!

Vaatteiden valmistaminen kuormittaa ympäristöämme. Hankkimalla vain vastuullisesti tuotettuja vaatteita säästämme luontoa myös tuleville sukupolville.

Ympäristön hyvinvointi on kaiken toimintamme perusedellytys. Laadukkailla varusteilla voimme nauttia luonnostamme ja saada siitä voimaa arjessa jaksamiseen. Miksi siis kuormittaa ympäristöämme hankkimalla vastuuttomasti tuotettuja varusteita?

Patagonian perustaja Yvon Chouinard totesi eräässä haastattelussa, “ei ole olemassa kestävää yritystä tai kestävää muotia”. Paras tapa kuormittaa ympäristöä mahdollisimman vähän on tehdä kestäviä vaatteita, joita käytetään mahdollisimman pitkään.

Patagonian perustaja Yvon Chouinard on legendaarinen vuorikiipeilijä, liikemies ja luonnonsuojelija. Hän on myös intohimoinen perhokalastaja. Kuva Toni Corenius

Ympäristön kannalta parasta olisi siis käyttää olemassa olevia vaatteita mahdollisimman pitkään. Kun tarvitset uuden, hankit vastuullisesti tuotetun. Ympäristötietoinen panostaa laatuun, ostaa pitkäikäistä sekä käyttötarkoitukseen sopivaa.

Monet ulkoiluvaatebrändit markkinoivat tuotteitaan joko osittain tai kokonaan kierrätys- ja ylijäämämateriaaleista valmistetuiksi. Vastuullisemmat valmistajat pyrkivät huomioimaan yhä enemmän eettisyyttä sekä panostavat läpinäkyvyyteen koko tuotteen elinkaaren ajan.

Esittelen seuraavaksi muutamia ulkoiluvaatebrändejä, jotka huomioivat omassa toiminnassaan ympäristöä suosimalla ekologisuutta, eettisyyttä tai läpinäkyvyyttä.

Amerikkalainen Patagonia on ollut edelläkävijä!

Patagonia tunnetaan ennen kaikkea ympäristöön ja kestävään kehitykseen suuntaavasta tuotekehityksestä ja markkinoinnista sekä vahvasta ihmisläheisestä yritysfilosofiastaan.

Vaikka ympäristö ja vastuullisuus on Patagonialle tärkeitä, niin yhtä tärkeitä on myös tuotteiden toimivuus sekä laatu. (Laatua ennen määrää ja toimivuutta ennen ulkonäköä).

Vaatteiden tuotanto jättää aina jäljen, mutta Patagonia haluaa tehdä tästä jäljestä mahdollisemman pienen. Yritys on ajatellut vaatteidensa ympäristövaikutuksia jo vuosikymmeniä. Vuonna 1993 Patagonia valmisti ensimmäiset ulkoilutakit hyödyntäen käytettyjä muovipulloja. Yhden takin valmistukseen tarvittiin 25 muovipulloa.

Kierrätetyistä muovipulloista valmistetun Patagonian Synchilla Snap-T -fleecen malli on pysynyt samana vuosikymmeniä.

Esimerkiksi kuuluisa Synchilla fleece on valmistettu kierrätetyistä PET-pulloista. Patagonia suosii kierrätystä polyesterin lisäksi ainakin nylon- ja villamateriaalien osalta. Puuvilla on myös ekologista joko luomu- tai kierrätettyä puuvillaa. Hamppua käytetään vaihtoehtoisena materiaalina. Märkäpuvut valmistetaan Yulex kumista neopreenin sijaan, muutamia esimerkkejä mainittuna.

Patagonia teettää vaatteitaan yli 80 eri tehtaassa, mutta vaatii kaikilta yhteistyökumppaneilta vastuullista ja eettistä toimintaa. Ekologisuus ei jää vain materiaalinen varaan, sillä kaikessa muussakin toiminnassa huomioidaan työntekijöitä ja ympäristöä laaja-alaisemmin. Patagonia kehittää jatkuvasti vähemmän kuluttavia materiaaleja ja vähentää energian käyttöä tuotannossa, varastoissa ja kuljetuksissa. Voit jopa palauttaa vanhat vaatteesi yhtiölle mistä ne kierrätetään uusien vaatteiden materiaaleiksi.

Patagonia osallistuu myös aktiivisesti luonnon ja harrastuskohteiden suojelemiseen, esimerkiksi lahjoittamalla yhden prosentin vuotuisesta myynnistään 1% For The Planet -organisaatiolle. Vuodesta 1983 lähtien Patagonia on lahjoittanut ympäristönsuojelulle yli 30 miljoonan dollarin arvosta.

Bluesign™ Systems – partnerina Patagonia on ollut maaliskuusta 2012 lähtien. Kyseessä on maailmanlaajuinen standardi, joka mittaa tuotantoketjujen kestävyyttä ja turvallisuutta tarkastelemalla käytettyjä raaka-aineita, kemikaaleja ja niiden vaikutuksia luonnolle sekä ihmisille.

Ekologista on myös se, että Patagonian uusin toimistorakennus Kaliforniassa rakennettiin 95-prosenttisesti kierrätetystä materiaalista. Rakennuksessa käytetään energianlähteenä ekologisempaa vaihtoehtoa, eli aurinkoenergiaa.

 

Saksalainen Vaude

Vaude on 1974 perustettu ulkoilu -ja pyöräilytuotteita valmistava perheyritys. Vaude tuotteet on suunniteltu mahdollisimman käyttäjä- ja ympäristöystävälliseksi.

Vauden periaatteena on kunnioittaa ihmisen ja luonnon keskinäistä vuorovaikutusta. Sen tavoitteena on tulla Euroopan ympäristöystävällisimmäksi yritykseksi, jotta ulkoilijat ja retkeilijät ympäri maailman voisivat vielä vuosikymmenten jälkeenkin nauttia kauniista luonnosta maapallon jokaisessa kolkassa.

Vauden periaatteena on kunnioittaa ihmisen ja luonnon keskinäistä vuorovaikutusta.

Vuodesta 2001 Vaude on sitoutunut noudattamaan Bluesign™ Systems ympäristöstandardin vaatimuksia. Bluesign™ Systems -standardin tavoitteena on ollut vuodesta 2000 lähtien minimoida tekstiiliteollisuuden ympäristövaikutuksia sekä suojata ihmisten terveyttä läpi tuotantoketjun.

Bluesign™ Systems haluaa luoda puhtaan tuotantoprosessin, jossa käytetään kestäviä sekä turvallisia kemikaaleja ja materiaaleja. Se auttaa tekstiiliteollisuutta tuottamaan tekstiilejä ympäristöystävällisesti ja resurssitehokkaasti ottaen huomioon taloudelliset ja ekologiset edut, sekä jokaisen tuotannossa mukana olevan henkilön hyvinvoinnin.

Standardiin sitoutuneet yritykset toimivat resurssien tehostamisen, kuluttajaturvallisuuden, ilmaan ja veteen joutuvien päästöjen vähentämisen sekä työterveyden ja työturvallisuuden periaatteiden mukaisesti. Jokainen yritys ja sen tuote seulotaan, testataan ja tarkastetaan ennen sertifiointia.

Vuosien varrella Vaude on huomioitu useilla eri palkinnoilla kestävää kehitystä ja vihreitä arvoja kunnioittava yhtiönä. Lisäksi Vaude on Fair Wear Foundationin jäsen, joten yritys on sitoutunut jatkuvasti kehittämään ja parantamaan työskentelyolosuhteita kaikissa tuotannon vaiheissa. Vaude on saanut tähän mennessä yli 70 ympäristöpalkintoa tai kunniamainintaa.

VAUDE on myös kouluttava organisaatio reilun kaupan suuntaan, eli kouluttaa myös muiden merkkien alihankkijoita pienempään hiilijalanjälkeen sekä ekologisempaan tuotantoon.

Vaude on ensimmäinen Outdoor-alan yritys, joka sai EMAS- sertifikaatin (the Eco-Management and Audit Scheme). EMAS on vapaaehtoinen ympäristöjärjestelmä, jota yritykset käyttävät ympäristöjohtamisen välineenä tunnistaen toimintansa, tuotteidensa sekä palvelujensa välilliset ja välittömät ympäristövaikutukset.

EMAS-sertifioidut yritykset tähtäävät suunnitelmallisesti erilaisten päästöjen ja jätteiden sekä energian ja luonnonvarojen kulutuksen vähentämiseen. EMAS-organisaatiot sitoutuvat ympäristölainsäädännön noudattamiseen, ympäristönsuojelun tason parantamiseen sekä julkiseen raportointiin ympäristöasioissa.

VAUDE Sport GmbH toimitusjohtaja Antje von Dewitzon saanut arvostetun saksalaisen ”Brand Manager of the Year” -palkinnon, joka on yksi arvostetuimmista tuotemerkkiin kohdistuvista palkinnoista Saksassa.

Vaude on tällä hetkellä maailman ympäristöystävällisin outdoor- brändi. Vuodesta 2009 yritystä on johtanut Antje von Dewitz. (kuvassa)

Vauden tekstiileissä käytetään ympäristöystävällistä Eco Finish -vedenpitävyyskäsittelyä, joka ei sisällä biohajoamattomia perfluorattuja PFC-yhdisteitä. Vuoteen 2020 mennessä yhtiö on sitoutunut luopumaan tuotannossaan kaikesta PFC-yhdisteiden käytöstä, ja vuonna 2017 95 prosenttia Vauden tekstiileistä oli Eco Finish -käsiteltyjä.

Myös Vaude Green Shape -merkintä on tae ympäristöystävällisistä tuotteista. Materiaalit ovat kestäviä ja niiden tuotanto resursseja säästävää.

Kuva Vauden tehtaalta Saksasta.

Kotimainen Sasta 

Sastan juuret juontavat 1930-luvulle Eino Saastamoisen kierrellessä kulkukauppiaana Pohjois-Karjalassa sekä myöhemmin torikauppiaana Nurmeksen Porokylän torilla. Pian tämän jälkeen hän perusti E. Saastamoinen vaateliikkeen.

Varsinainen Sastan tuotemerkki sai alkunsa vuonna 1969, kun vaatekauppias Saastamoisen poika Urpo suunnitteli itselleen sarkapuvun metsästyskäyttöön.

Tähän päivään yritys on valmistanut vaatteita yli 40 vuoden ajan. Sasta tunnetaan perinteisenä ja laadukkaana metsästys- ja retkeilyvaatteita valmistavana yrityksenä. Vaatteet on suunniteltu aktiiviselle ulkoilmaihmiselle ja luonnossa liikkujalle, jotka arvostavat korkeaa laatua.

Ekologisuutta suosiessaan Sasta käyttää vaatteissaan muun muassa kierrätettyä polyesteriä, kierrätettyä villaa sekä orgaanista puuvillaa. Sastan ekologisuutta on myös vaatteiden korjauspalvelu.

Sastan markkinat ovat pääosin kotimaassa sekä Euroopassa, joten ekologisuutta on myös lyhemmät kuljetusmatkat, koska vaatteita ei tuoteta Aasiassa.

Sastan vastuullisuus tulee siis pitkäikäisistä tuotteista, osittain ekologisten materiaalien käyttämisellä sekä lyhemmillä kuljetusmatkoilla verrattuna esimerkiksi Aasian maissa tuotettuihin vaatteisiin.

 

Vastuullisuus, eettisyys ja ekologisuus ”pähkinänkuoressa”! 

Vastuullinen vaate pitää sisällään eettisyyden, ekologisuuden sekä läpinäkyvyyden.

Eettinen vaate valmistetaan eettisten periaatteiden ja toimintatapojen mukaisesti sekä kunnioittamalla niin ihmisiä kuin eläimiäkin ottaen huomioon koko vaatteen elinkaaren.

Työntekijöiden ja alihankkijoiden kestävät olosuhteen ovat tärkeä osa eettisyyttä. Kuvassa Patagonian tuotteiden valmistajia.

Ekologinen vaate valmistetaan ympäristöystävällisesti niin, että se ylläpitää luonnon monimuotoisuutta käyttäen harkiten luonnonvarojamme ottaen huomioon koko tuotteen elinkaaren. Ekologisuuteen vaikuttaa myös vaatteen kestävyys, mahdollinen kierrätys sekä kuinka pitkän matkan vaate on kulkenut ennen vaatteen lopullista käyttäjää.

Vaatteen läpinäkyvyys tarkoittaa avoimuutta koko tuotantoketjun ja elinkaaren osalta. Meillä tulee olla tiedossa esimerkiksi mistä materiaali on peräisin, missä ja miten vaate on tuotettu ja mitä kemikaaleja vaatteen valmistuksessa on käytetty.

 

Vastuuttomat vaatteet!

Kuluttajat voivat siis valinnoillaan ohjata sitä, miten vaatteita ylipäätään tuotetaan. Edistyksestä huolimatta vaatetuotannon hiilijalanjälki on suurempi kuin kansainvälisen lento- ja laivaliikenteen yhteensä.

Kiertotaloutta tutkivan brittiläisen MacArthurin säätiön vuonna 2017 julkaiseman raportin mukaan isot muotitalot tekevät heikkoa laatua halvalla ja aiheuttavat paljon vaatehävikkiä.

Tutkimus paljasti jopa kahden kolmasosan kaikista valmistetuista vaatteista päätyvän kierrättämisen sijaan kaatopaikalle tai poltettavaksi.

Ajattelemmeko päästö- ja jätevaikutuksia ostaessamme vaatteita? Suomessakin joutuu kaatopaikoille vuosittain yli 70 miljoonaa kiloa tekstiilejä. Mitä tämä tarkoittaa sitten maailmanlaajuisesti? Tällainen haaskaus tekee vaatealasta yhden maailman saastuttavimmista. YK:n mukaan vaate- ja muotiteollisuus on yksin vastuussa peräti kymmenestä prosentista maailman hiilidioksidipäästöistä.

 

Eettisyyteen vaikuttavia asioita!

  • Lapsityövoiman käyttäminen! Maailmassa on yli 200 miljoonaa lapsityöläistä, jotka työskentelevät laajasti eri aloilla, kuten vaateteollisuudessa.
  • Palkka ei riitä elämiseen! Monissa tekstiiliteollisuuden tehtaassa työntekijöiden palkoilla on vaikea tulla toimeen.
  • Työajat ovat tyypillisesti erittäin pitkiä. 80 tuntia viikossa ei ole mikään harvinaisuus. Syy työintoon on se, että peruspalkka ei riitä elämiseen.
  • Huonot työolosuhteet! Tekstiilitehtaiden työympäristössä on usein puutteita. Valaistus ja ilmastointi ovat huonot, hätäuloskäynnit eivät ole käytössä. Suojavarusteet puuttuvat tai ne ovat riittämättömiä.
  • Tehdassaleissa ilma on täynnä esimerkiksi puuvillasta irtoavaa pientä kuitua, jota ei voi nähdä paljain silmin. Työntekijät hengittävät tätä kuitua, mikä on erittäin vahingollista terveydelle.

 

Artikkelissa mainittujen brändien lisäksi ainakin Craghoppers, Fjällräven, Marmot, Norrøna, Arc’teryx, Rab®, Tierra ja Jack Wolfskin suosivat toiminnassaan ekologisuutta. Heidän filosofiaan kuuluu tehdä kestäviä vaatteita ja tuotteita, joiden valmistus ja kuljetus jättäisi mahdollisimman pienen jäljen ympäristöömme niin jätteiden kuin päästöjenkin osalta.

 

Käytettyjä lähteitä:

www.patagonia.com

www.vaude.com

www.sasta.fi

www.vihreatvaatteet.com

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *