Retkeily, Yleinen

Koeajossa edullisen budjettiluokan X-TREME BRONZE fatbike!

Edullisemman hintaluokan fatbike eli tuttavallisemmin läskipyörä voi olla mainio vaihtoehto tutustua maastopyöräilyn saloihin, mutta kannattaako halpaa pyörää kuitenkaan hankkia?

Vanhan sanonnan mukaan ”hyvää ja halpaa ei ole olemassa”, pitää varmasti paikkansa myös läskipyörän hankinnassa. Edullinen hinta ei kuitenkaan aina tarkoita sitä, että pyörä olisi huono tai käyttökelvoton. 

Uusien läskipyörien hinnat vaihtelevat alle 400 eurosta useisiin tuhansiin euroihin riippuen muun muassa pyörässä käytetyistä materiaaleista ja varusteista. Yleensä hinnaltaan edullisemman pyörän osat ovat edullisimpia materiaalia ja pyörässä on vähemmän ominaisuuksia. 

Heinäkuun lopulla e-ville.com distribution Oy tiedusteli halukkuuttamme testata edullisemman budjettiluokan X-TREME BRONZE- läskipyörää. Väläytettyämme ”vihreää valoa” pyörä saapuikin pian testattavaksi. Koska edullisemman hintaluokan pyörää ei ole järkevää verrata kalliimpiin monen tuhannen euron pyöriin, ajattelimme testata X-TREME BRONZE- läskipyörää idealla, onko halvasta läskipyörästä mihinkään. 

Testiryhmämme muodostui kahdesta ”ammattilaisesta” sekä yhdestä vähemmän kokeneesta maastopyöräilyn harrastajasta. Tässä artikkelissa kerromme X-TREME BRONZE läskipyörän käyttökokemuksesta elokuun ajalta, mutta täydennämme artikkelia myöhemmin muun muassa pyörän soveltuvuudesta talven olosuhteisiin. 

Artikkeli on tehty yhteistyössä e-ville.com distribution Oy:n kanssa. X-TREME BRONZE fatbike on saatu käyttöön testaamista varten ja mielipiteet tuotteesta ovat testaajien henkilökohtaisia.

X-TREME BRONZE läskipyörä on loistava kulkupeli varsinkin juurakkoisissa ja kivisissä maastoissa, mutta myös pehmeällä hiekalla tai suolla.
Tasaisilla metsäpoluilla X-TREME BRONZE- läskipyörä rullasi mukavasti.

Ominaisuudet ja ajomukavuus! 

X-TREME BRONZE- läskipyörän runko on valmistettu terässeoksesta ja alumiinista. Kalliimman hintaluokan läskipyörillä ajaneet eivät voi olla huomaamatta pyörän painoa. Painoeron kalliimpiin pyöriin verrattuna huomaa viimeistään polkiessa jyrkempiä ylämäkiä tai pyörää nostettaessa. 

Testiin toimitettu X-TREME BRONZE- läskipyörä on suunniteltu 160 -185 senttimetriä pitkien henkilöiden käyttöön. Pyörän satula oli säädettävissä helposti käyttäjälleen sopivaksi. Lisäksi yli 185 settimetriä pidempiä pyöräilijöitä varten on mahdollista hankkia erikseen satulan pidennysosa. Pyörää käyttävän painorajoitus on rajattu 120 kilogrammaan. 

X-TREME BRONZE- läskipyörässä on suora ohjaustanko, jonka pituus on 62 senttimetriä.

Ohjaustanko on suoran mallinen ja leveydeltään 62 senttimetriä. Etu- ja takavanteilla on levyjarrut. Kasausvaiheessa jarrujen säätämisessä menikin normaalia enemmän aikaa, mutta kun jarrut saatiin säädettyä kohdilleen, toimivat jarrut moitteetta. Maahantuojan mukaan jarrujen säätäminen voikin joskus olla vähän ”kinkkisempi” homma. Tarvittaessa jarrujen säätäminen kannattaa jättää ammattilaisen huoleksi.

X-TREME BRONZE- läskipyörä on varustettu 26 tuumaa leveillä vanteilla ja muhkeilla 4 tuumaa paksuilla renkailla. Leveän- ja paksupyöräisten renkaiden ansiosta X-TREME BRONZE onkin parhaimmillaan pehmeäpohjaisilla metsäpoluilla, kuten esimerkiksi pehmeällä hiekalla tai suoalueilla liikuttaessa. Pyörä on myös oivallinen kulkupeli pyöräillessä juurakkoisilla ja kivisillä metsäpoluilla. 

Perinteiseen pyöräilyyn verrattuna läskipyörällä ajettaessa tarvitaankin enemmän kehonhallintaa. Erityisesti ylä- ja alamäissä kehon painopistettä siirtämällä pyörän saa liikkumaan vaivattomammin. Sopivalla rengaspaineilla pienien esteiden ylittäminen onnistuu myös vaivattomasti. Erittäin mielenkiintoista oli pyörällä ylittää kaatuneita puidenrunkoja sekä muitakin esteitä pompauttamalla pyörä esteiden yli.

X-TREME BRONZE- läskipyörässä on 7-portainen Tourney -vaihteisto, joka on Shimanon edullisin vaihteistomalli. Tällä vaihteiden määrällä X-TREME BRONZE- läskipyörä sopii mainiosti tasaisempiin maastoihin tai esimerkiksi reiteille, joissa on loivia nousuja ja laskuja. Pyörä ei kuitenkaan ole paras mahdollinen vaihtoehto jyrkkärinteisiin maastoihin. 

Polkimet ovat yhdeksällä rautapiikillä varustetut Wellgon- alumiini polkimet. Jalat pysyivät polkimissa kiinni kovemmassakin vauhdissa. Pyörän toimitukseen kuuluu myös säädettävät ja irrotettavat lokasuojat, jotka ovat varmasti tarpeelliset estämään ravan roiskumista märissä olosuhteissa.  X-TREME BRONZE- läskipyörän toimitukseen kuuluu lisäksi juomapulloteline sekä siihen sopiva Shimanon juomapullo. Telineessä on mahdollista käyttää halutessaan muitakin saman kokoluokan juomapulloja. 

Vaikka tähän hetkeen pyörästä ei saatukaan kokemuksia lumisilta ja sohjoisilta alustoilta, vaikuttaa pyörä varmasti sopivalta myöskin talven olosuhteisiin. (Testaamme pyörää vielä talvella ja lisäämme sen jälkeen käyttökokemukset).

Hyvä pyörän ja tasapainon hallinta on tärkeä osa maastossa pyöräilyä.
Jyrkimmissä nousuissa sen huomaa, kuinka X-TREME BRONZE- läskipyörässä saisi olla muutama vaihde enemmän.

Millaiseen käyttöön X-TREME BRONZE fatbike soveltuu? 

Läskipyörien suosio on kasvanut viime vuosina niin vapaa-ajan kuin koulu- ja työmatkojen pyöräilyssä. Usein fatbike-pyörien aktiivikäyttäjät ovatkin innokkaita erä- ja retkeilyharrastajia. Varsinkin tänä kesänä läskipyöräily on lisääntynyt ainakin meidän alueella. Läskipyörällä voi päästä lähes kaikenlaisiin paikkoihin, joihin muilla pyörillä ei ole asiaa. 

Niin kuin jo aikaisemmin mainittiin, metsäpolkujen loivanousuiset maastot, suot, pehmeät hietikot, pitkät heinikot, kannot, kivet sekä kaatuneet oksattomat puunrungot eivät tuottaneet pyörälle minkäänlaisia ongelmia. Kokeneet kalliimpiin pyöriin tottuneet pitivät ongelmana pelkästään pyörän vaihteiden määrää. Jyrkissä nousuissa vaihteiden määrä vaikuttaa lopulta käyttömukavuuteen, koska haluaisimme ajaa jyrkemmätkin nousut pyörää taluttamatta.

Jokainen testaaja oli sitä mieltä, että X-TREME BRONZE- läskipyörä on varsin käyttökelpoinen pyörä edellä mainituin varauksin. Jokainen pyöräilijän kannattaa kuitenkin valita itselleen käyttötarkoitukseen soveltuva pyörä. 

Pitkä ja tuuhea heinäkään ei menoa tunnu haittaavan.

X-TREME BRONZE fatbiken ominaisuudet pääpiirteittäin!

  • 4 tuuman renkaat CHAOYANG.
  • 26 tuuman vanteet.
  • 7 vaihdetta, SHIMANO Tourney TZ.
    • Vaihdevivut: SHIMANO RS35-7.
    • Takavaihtaja: SHIMANO TZ500-7.
  • Kammet: Prowheel – metalli, PRO-Q36PP,3/32 x 36T x170 millimetriä.
  • Etu- ja takakäsijarru (levyjarrut).
    • Edessä 140/160 millimetriä.
    • Takana 160/180 millimetriä.
  • Etuhaarukka: Alumiini & teräs.
  • Vapaaratas: ATA7.
  • Polkimet: Wellgo – alumiini.
    • Musta.
    • 9 piikkiä.
  • Ketjut: KMV.
  • Pehmeä satula kantokahvalla.
    • Säädettävä satulaputki noin 23 senttimetriä.
  • Tangon leveys: 62 senttimetriä.
    • Irrotettavat ajosarvet.
  • Rungon materiaali: Terässeos & alumiini.
  • Soveltuu 160 -185 senttimetrin pituisille ja alle 120 kilogrammaa painaville henkilöille. Pidemmille käyttäjille suosittelemme tangon pidennysosaa.
  • Paino: 20 kilogrammaa.
  • HUOM! X-TREME BRONZE fatbike toimitetaan laatikossa puolittain osina ja vaativat kokoamisen (Näppärä henkilö kokoaa pyörän käyttökuntoon noin 30 minuutissa). 

Paketin tiedot:

  • 1 x Fatbike X-TREME BRONZE polkupyörä.
  • 1 x Juomapullo.
  • Lokasuojat.

Takuu:

X-TREME BRONZE- pyörässä on yhden vuoden suomalainen takuu. Takuukorjauspiste sijaitsee e-villen Suomi-varaston yhteydessä Mäntsälässä. Takuu- ja muissa kysymyksissä kannattaa olla yhteydessä e-villen asiakaspalveluun!

Sopivissa maastoissa X-TREME BRONZE- läskipyörällä ajaminen on nautinto.

Hinta ja saatavuus!

Pyörän myyntihinta on tällä hetkellä 399,95 euroa sisältäen arvonlisäveron. Pyörä on tilattavissa e-villen verkkokaupasta ja toimitetaan asiakkaalle 1-3 päivän toimitusajalla. Pyörän voitte tilata halutessanne esimerkiksi *TÄSTÄ. 

Pyörän kasaaminen käyttökuntoon!

X-TREME BRONZE fatbike toimitetaan pahvilaatikossa osittain kasattuna. Kasaamista pyörässä ei siis paljon ole, mutta käytimme aikaa pyörän kasaamiseen kuitenkin noin tunnin. 

Pyörän mukana toimitetaan selkeät ohjeet, mutta siitä huolimatta esimerkiksi etujarrun säätämiseen käytimme aikaa yllättävän paljon. Erinomainen ohje pyörän kasaamiseen löytyy myös maahantuojan kotisivuilta TÄSTÄ. (Suosittelemme tutustumaan ohjeeseen ennen pyörän kasaamista).

Lopuksi!

Pyörän hankintaan vaikuttaa ennen kaikkea käytettävissä oleva budjetti, mutta myös pyörän käyttötarkoitus. Edullisempi pyörä, kuten X-TREME BRONZE, on varmasti varteenotettava vaihtoehto ensimmäiseksi läskipyöräksi?

Halpa läskipyörä voi olla myös hyvä tapa tutustua pyöräilyn saloihin ilman suurempaa sitoutumista. Jos pidät lajista voit aina myydä vanhan pyörän eteenpäin ja hankkia tarvittaessa kalliimman. Pyörään voi myös vaihtaa kalliimpia ja paremmilla ominaisuuksilla olevia osia, eli siis ”virittää” pyörää laadukkaimmilla osilla.

Moni läskipyörän hankintaa harkitseva saattaa myös miettiä, että tekeekö noin edullisella pyörällä mitään. Mielestämme X-TREME BRONZE onkin tietyin varauksin hintaansa nähden varsin käyttökelpoinen pyörä, jolla voit aloittaa huoletta läskipyöräilyn. 

Käytetyt lähteet: e-ville.com verkkokauppa

Vetokoukkuun kiinnitettävä pyöräteline on tärkeä varuste paljon pyöräilyä harrastavalle.

(*tähdellä merkattu on mainoslinkki, jonka kautta tilatuista tuotteista saan pienen komission. Saaduilla tuloilla ylläpidän tätä blogia).

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.